Utbytet Arras- Värnamo

Under veckan 9-14 november genomfördes det traditionella Arrasutbytet,

då elva elever och två lärare åkte och besökte Lycée Gambetta i Arras i Frankrike. Utbytet är Figys äldsta och har skett regelbundet sedan våren 1991.

I år valde vi att inleda vår resa med en dag i Paris, eftersom vi för första gången hade flugit ner istället för att åka buss. Vi landade på Charles de Gaulle-flygplatsen och tog oss till hotellet som låg en bit bort. Vid framkomsten till hotellet var vi rejält hungriga och trötta, så vi beställde ett gäng pizzor som avnjöts i lobbyn.

Nästa morgon packade vi snabbt ihop oss efter en synnerligen god hotellfrukost och begav oss in till stan. Vi började med att lämna väskorna i förvaringsboxarna på den centralt belägna tågstationen, Gare du Nord. Därefter delade vi upp oss i två grupper, där den ena gruppen åkte till Louvren för att bland annat titta på Leonardo da Vincis berömda mästerverk Mona Lisa, medan den andra gruppen begav sig till Eiffeltornet, där eleverna gärna gick upp i tornet.

Några modiga tog sig faktiskt ända upp till toppen!

På kvällen åkte vi tåg till Arras, där vi togs emot av våra ”familjer”.

Alla utflykter resten av veckan gjordes sedan tillsammans med både franska och kanadensiska elever, eftersom det pågick ett utbyte med en skola från Yukon i Kanada samtidigt som vi var där.

På onsdagen hölls högtidliga minnesceremonier överallt i Frankrike med anledning av att den 11 november är årsdagen av vapenstilleståndet efter första världskriget, som ju hade drabbat den regionen väldigt hårt. Några av Figys elever fick den stora äran att tillsammans med kanadensiska och franska elever lägga ner blommor vid en sådan officiell ceremoni på Arras kyrkogård och ute vid krigsskådeplatsen Vimy.

På torsdagen åkte vi ännu en gång in till Paris, men denna gång för att besöka det berömda slottet Versailles.

Veckan avslutades med en festlig ’pot de départ’, d.v.s. avskedsmingel med samtliga inblandade elever, föräldrar och lärare. Vi serverades gott bubbel (alkoholfritt naturligtvis…) samt lyxiga små snittar med en massa olika pålägg. Avslutningsvis bjöds vi på lite olika bakverk, bland annat en för trakten traditionell kaka med äppelfyllning. Kanadensarna underhöll gästerna med ett bejublat sångnummer och de svenska eleverna och lärarna dansade ’Små grodorna’ och ’Vi äro musikanter’ till fransmännens stora munterhet.

Vi gick alla och la oss tidigt, eftersom vi skulle upp i gryningen för att ta flyget från Charles de Gaulle hem till Sverige. Sorgligt nog, väcktes vi dock mitt i natten av den förfärliga nyheten om attentaten i Paris. Gisslandramat var ännu inte löst, skottlossning pågick fortfarande och osäkerheten kring om och hur vi skulle kunna ta oss hem var stor. Så småningom kom beskedet att flyget till Köpenhamn skulle gå enligt planerna, så vi beslöt att resa som bestämt. Trots den oro, sorg och förvirring som rådde dagen efter händelserna, fungerade det franska samhället på ett helt fantastiskt sätt; på flygplatsen rådde ett värdigt lugn och alla i personalen arbetade professionellt och vänligt. Köerna ringlade sig till synes oändligt långa, men i slutändan var vårt flyg inte mer än tio minuter försenat. Vi kom fram till Kastrup på utsatt tid och kunde i lugn och ro ta oss till tåget som förde oss hem till Värnamo.

Vi lärare vill särskilt tacka det synnerligen trevliga gäng elever som följde med oss på denna resa och hoppas att vi tillsammans kan ge fransmännen ett lika fint besök som de gav oss!